تنبلی تخمدان و درمان آن

تنبلی تخمدان چیست؟

درمان تنبلی تخمدان – PCOS  مشکلاتی را، در ارتباط با هورمون هایی  که زنان در سنین باروری (سنین 15 تا 44) ترشح میکنند ،ایجاد می

کند . بین 2/2 تا 7/26 درصد از زنان در این گروه سنی دارای PCOS هستند.

بسیاری از زنان PCOS دارند اما آن را نمی دانند. در یک مطالعه ، تا 70 درصد از زنان مبتلا به PCOS تشخیص داده نشده بودند.

سه ویژگی اصلی PCOS عبارتند از:

• وجود کیست در تخمدان ها
  • سطح بالای هورمون های مردانه
  • دوره های پریودی نامنظم یا پرش شده

در PCOS کیسه های کوچک و پر از مایعات (کیست) در داخل تخمدان رشد می کنند.

دلایل ایجاد تنبلی تخمدان

پرشکان معتقدند سطوح بالای التهاب ، مقاومت به انسولین و وراثت باعث PCOS  میشوند.

شایعترین علائم تنبلی تخمدان عبارتند از:

• » چرخه های قاعدگی نامنظم
  • » خونریزی شدید.
  • » رشد مو ؛ زنان مبتلا ،شاهد رشد مو در نواحی از بدن خود ،صورت و بدن، می باشند.
  • » آکنه؛ (مناطقی مانند صورت ، قفسه سینه و بالای کمر)
  • » افزایش وزن
  • » طاسی
  • » تیرگی پوست؛ ناحیه گردن ، کشاله ران و زیر پستان
  • » سردرد

تشخیص PCOS:  پزشک زمانی PCOS  را  تشخیص می دهد که بیمار دارای حداقل  دو یا سه علامت اصلی باشد. معاینه لگن ، آزمایش خون و سونوگرافی  تشخیص را تأیید میکند.

تاثیرات تنبلی تخمدان بر بدن:

*ناباروری: زنانی که به طور منظم تخمک گذاری نمی کنند ، تخمک هایی که توانایی بارور شدن را دارند آزاد نمی کنند.

*سندرم متابولیک: چاقی و PCOS باعث ابتلا به قند خون بالا ، فشار خون بالا ، کمبود کلسترول HDL  و افرایش کلسترول LDL  می شوند.

*آپنه یا قطع تنفس حین خواب :این وضعیت باعث مکث های مکرر تنفس و قطع خواب در طول شب می شود. این وضعیت در خانمهایی که اضافه وزن دارند بیشتر دیده می شود. خطر ابتلا به آپنه خواب در زنان چاق مبتلا به PCOS  5 تا 10 برابر بیشتر از  افراد بدون PCOS است .

*سرطان دیواره ی رحم: در طی تخمک گذاری ، پوشش رحم از بین می رود. اگر هر ماه تخمک گذاری نکنید ، پوشش می تواند ضخیم تر شده و باعث سرطان شود.

*افسردگی : هم تغییرات هورمونی و هم علائمی مانند رشد ناخواسته مو می توانند بر احساسات شما تأثیر منفی بگذارند. در نهایت بسیاری از افراد مبتلا به PCOS افسردگی و اضطراب را تجربه می کنند .

بارداری و تبلی تخمدان

PCOS چرخه قاعدگی طبیعی را قطع کرده و بارداری را دشوارتر می کند. بین 70 تا 80 درصد زنان مبتلا به PCOS دارای مشکلات باروری هستند. این وضعیت همچنین می تواند خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش دهد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر از زنان فاقد این بیماری در زایمان زودرس کودک خود هستند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین ، فشار خون بالا و دیابت بارداری هستند.

با این حال ، زنان مبتلا به PCOS می توانند با استفاده از درمان های باروری که تخمک گذاری را بهبود می بخشد ، باردار شوند. کاهش وزن و کاهش سطح قند خون می تواند احتمال داشتن یک بارداری سالم را بهبود بخشد.

نکات مربوط به رژیم و سبک زندگی برای درمان PCOS

مطالعات مقایسه رژیم های غذایی برای PCOS نشان داده است که رژیم های کم کربوهیدرات هم برای کاهش وزن و هم برای کاهش سطح انسولین موثر هستند. یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین (GI پایین) که بیشتر کربوهیدرات ها را از میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل دریافت می کند بهتر از یک رژیم لاغری منظم به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند.

مطالعات نشان داده است که 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​حداقل سه روز در هفته می تواند به کاهش وزن زنان مبتلا به PCOS کمک کند. برخی شواهد نشان می دهد که طب سوزنی می تواند به بهبود PCOS کمک کند ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

درمان تنبلی تخمدان

قرص های جلوگیری از بارداری و سایر داروها می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم PCOS مانند رشد مو و آکنه کمک کنند.درمان تنبلی تخمدان

مصرف روزانه استروژن و پروژسترون می تواند تعادل هورمون طبیعی را برقرار کند ، تخمک گذاری را تنظیم کند ، علائمی مانند رشد موهای زائد را تسکین دهد و از سرطان آندومتر محافظت کند. این هورمون ها به صورت قرص ، پچ یا حلقه واژن وجود دارد.

متفورمین؛ دارویی است که برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می شود. همچنین با بهبود سطح انسولین، می تواند PCOS را درمان می کند.

کلومیفن؛ دارویی برای باروری است که می تواند به باردار شدن زنان مبتلا به PCOS  کمک کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت فقدان چند دوره ی قاعدگی یا وجود علائم دیگر مثل رشد مو روی صورت یا بدن و همچنین اگر 12 ماه یا بیشتر برای  باردار شدن تلاش کرده اید و به نتبجه ای نرسیده اید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر فاطمه محرابی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران

• آدرس: ستارخان – نرسیده به میدان توحید – نبش کوثر سوم – ساختمان پزشکان یاس
  • شماره مطب: 02166568923