درمان ناباروری به روش تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI

اولین گام برای درمان ناباروری در بسیاری از زوج‌ها، روش درمانی تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui است. این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی کمک‌باروری نظیر لقاح خارج از رحم یا ivf، کمتر تهاجمی است و هزینۀ کمتری نیز دارد. در این روش، اسپرم مرد با ابزارهای خاصی درون رحم زن قرار داده می‌شود. در این مطلب با روش درمانی iui و مراحل انجام آن آشنا خواهید ‌شد.

موارد تجویز درمان به روش iui
اگر تعداد یا تحرک اسپرم‌های مرد کم باشد، معمولاً روش iui می‌تواند به بارداری زوج کمک زیادی کند. تحرک کم و ضعیف اسپرم به این معناست که اسپرم قادر به رسیدن به تخمک نیست و با استفاده از روش iui می‌توان با قرار دادن اسپرم درون رحم شانس باروری را افزایش داد. همچنین ممکن است پزشک در موارد دیگری نیز استفاده از روش iui را توصیه کند. برخی از موارد نابارروری که ممکن است پزشک درمان به روش iui را تجویز کند در زیر آمده است:

ناباروری با علت نامشخص

• آزمایش پس از نزدیکی جنسی یا pct منفی یا ضعیف
  • تشکیل بافت زخم در دهانۀ رحم
  • غیرطبیعی بودن ترشحات دهانۀ رحم
  • درد شدید هنگام برقراری رابطۀ جنسی
  • مشکل در انزال یا کامل شدن نعوظ مرد
  • بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز یا هپاتیت در هر کدام از زوج‌ها
  • حساسیت زن به مایع منی یا اسپرم مرد

انجام عمل IUI در چه مواردی به بیمار پیشنهاد می‌گردد؟

این روش اولین خط درمان ناباروری پیش از انجام IVF است که در موارد ذیل ممکن است به زوجین نابارور پیشنهاد گردد:

1. کم بودن تعداد اسپرم و یا کم‌تحرکی اسپرم‌ها.
  2. زیاد بودن تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی.
  3. کم بودن حجم مایع منی.
  4. وجود آنتی اسپرم آنتی‌بادی (Anti sperm Antibodies) در مایع منی.
  5. وجود ترشحات کشنده اسپرم در دهانه رحم.
  6. کم بودن مخاط دهانه رحم.
  7. در مواقعی که موکوس سرویکس بسیار غلیظ است و اجازه عبور به اسپرم داده نمی‌شود. وجود مشکل در موکوس سرویکس
  8. را می‌توان در حین انجام تست (Post Coital Test – PCT) مشخص نمود.
  9. اندومتریوز خفیف یا متوسط.
  10. عدم امکان انزال درون واژن توسط مرد در اثر ناتوانی جنسی (ناتوانی در ایجاد و حفظ حالت نعوظ) و یا اختلالات ساختماآلت
  11. تناسلی، فلج اندام تحتانی مرد یا وجود انزال پس‌رونده.
  12. وجود مشکلات مربوط به تخمک‌گذاری در زنان.
  13. واژینیسم (انقباض غیرارادی عضلات واژن به‌نحوی‌که تماس جنسی را غیرممکن می‌سازد).
  14. ناباروری با علل ناشناخته.

عوارض IUI
بسیاری از خانم‌هایی که عمل IUI را انجام داده‌اند، دردی شبیه انجام تست پاپ اسمیر داشته‌اند. بااین‌وجود، عبور کاتتر از گردنه رحم به دلیل امکان ایجاد جراحت‌های ریز، می‌تواند موجب لکه‌بینی، خونریزی و دردهای شکمی گردد. البته بسیاری از متخصصین ناباروری، علت دردهای شکمی را تخمک‌گذاری می‌دانند. در بیشتر مواقع به‌دلیل آنکه گردنه رحم در هنگام تخمک‌گذاری نرم و کمی باز می‌شود عبور کاتتر احساس نمی‌شود.

دکتر فاطمه محرابی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران

• آدرس: ستارخان – نرسیده به میدان توحید – نبش کوثر سوم – ساختمان پزشکان یاس
  • شماره مطب: 02166568923