زگیل تناسلی در زنان و درمان آن

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان و درمان آن – زگیل تناسلی (genital wart) ضایعه پوستی است که در اثر فعالیت ویروس پاپیلومای انسانی یا به اختصار اچ پی وی، هم در زنان و هم در مردان ایجاد میشود.

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

در زنان در اطراف واژن، مقعد یا دهانه رحم ایجاد میشود. ممکن است زگیل خیلی کوچک و یا بزرگ باشد، ممکن است تکی و یا چند تایی باشد و رنگ آن نیز از رنگ پوست تا مایل به قرمز یا سفید متغیر است. گاهی اوقات هم زگیل تناسلی هیچ علامتی ندارد. توجه داشته باشید زگیل ممکن است ماهها یا حتی سالها بعد از آلودگی به ویروس، ایجاد شود.

گاهی اوقات زگیل در داخل واژن ایجاد میشود که در این صورت تشخیص آن سخت است.

از طرف دیگر برخی ضایعات پوستی شبیه به زگیل تناسلی هستند و ممکن است شما فکر کنید دچار زگیل شده اید اما در واقع ضایعه های دیگری هستند. به همین علت معاینه دقیق زگیل توسط پزشک زنان لازم است.

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، هنگامی که به دکتر زنان مراجعه میکنید از او بخواهید شما را معاینه کند. آزمایش اچ پی وی (HPV) کم خطر، به صورت روتین انجام نمیشود مگر این که دلیلی داشته باشد.

زگیل تناسلی در چه نواحی تشکیل میشود؟

زگیل تناسلی در اطراف واژن، داخل واژن، دهانه رحم، مقعد و همچنین لبها، دهان، زبان و گلو میتواند ایجاد شود. به همین علت در رابطه جنسی دهانی نیز امکان انتقال آن وجود دارد.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شریک جنسی شما ضایعه پوستی یا زگیل در ناحیه تناسلی دارد فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین در موارد زیر باید به پزشک مراجعه نمایید:

• ترشحات غیر طبیعی از واژن
  • احساس سوزش، درد یا خونریزی هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی
  • تشخیص زگیل تناسلی در شریک جنسی یا داشتن برخی علائم آن
  • داشتن کودک مبتلا به زگیل تناسلی

معاینه زگیل تناسلی چگونه است؟

پزشک سوالاتی از شما میپرسد و ضایعه شبیه به زگیل را از نزدیک با دقت نگاه میکند. برای تشخیص قطعی زگیل برداشته میشود (بیوپسی) و برای بررسی در زیر میکروسکوپ، به آزمایشگاه فرستاده میشود. ممکن است نمونه خون نیز از شما گرفته شود تا سیفیلیس و اچ آی وی (ایدز) و هپاتیت نیز بررسی شود. همچنین ممکن است طی آزمایش پاپ اسمیر که در آن سلولهای دهانه رحم برای بررسی بیشتر در زیر میکروسکوپ برداشته میشوند، آزمایش اچ پی وی نیز انجام شود تا مشخص شود آیا آلودگی به ویروس های پرخطر یا خطر متوسط پاپیلومای انسانی وجود دارد یا نه. در پاپ اسمیر سلولهای غیر طبیعی که نشان دهنده شروع سرطان هستند، بررسی میشوند.

درمان زگیل تناسلی در زنان چگونه است؟

درمانی برای خود ویروس وجود ندارد و فقط زگیل درمان میشود. به همین علت پس از این که زگیل از بین رفت، ممکن است دوباره در اثر فعالیت ویروس زگیل به وجود بیاید.

درمانهای زگیل تناسلی عبارتند از:

دارو درمانی شامل ایمی کیمود (آلدرا)، پُدوفیلین و پُدوفیلوکس، اسید تری کلرواستیک و سینکاتِکینز.

عمل جراحی شامل برداشتن ضایعه با چاقوی جراحی، انجماد درمانی (فریز کردن با نیتروژن مایع که کرایوتراپی نام دارد)، الکتروکاتری و یا لیزر.

منبع web md mayo clinic