اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز چیست ؟

اندومتریوز چیست – آندومتریوز اختلالی است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم ، در خارج از حفره رحم رشد می کند.

پوشش داخلی رحم ، آندومتر نامیده می شود.

اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت آندومتر در مکان هایی مانند تخمدان ها، روده و بافت های پوشاننده لگن رشد می کند. گسترش بافت آندومتر به خارج از ناحیه لگن غیرمعمول است، اما غیرممکن نیست. بافت آندومتری که خارج از رحم رشد می کند به عنوان ایمپلنت آندومتر شناخته می شود.

تغییرات هورمونی چرخه قاعدگی بر روی بافت نابجای آندومتر تأثیر می گذارد و باعث می شود که این ناحیه ملتهب و دردناک شود. به طوری که این بافت رشد می کند، ضخیم می شود و تجزیه می شود. با گذشت زمان، بافت تجزیه شده ، جایی برای رفتن ندارد و در حفره لگن گیر می کند.

بافت گیر افتاده در لگن می تواند باعث ایجاد موارد زیر شود:

• تحریک
  • تشکیل اسکار
  • چسبندگی، که موجب اتصال بافت های لگن به یکدیگر میشود
  • درد شدید در دوران قاعدگی
  • مشکلات باروری

اندومتریوز یک بیماری شایع زنان است که تا 10 درصد از زنان را مبتلا می کند. اگر این اختلال را دارید تنها نیستید!

علائم اندومتریوز

علائم اندومتریوز متفاوت است. برخی از زنان علائم خفیف را تجربه می کنند و برخی دیگر ممکن است علائم متوسط ​​تا شدید داشته باشند. شدت درد شما درجه یا مرحله بیماری را نشان نمی دهد. ممکن است یک نوع خفیف از این بیماری را داشته باشید و درد زیادیرا تجربه کنید. همچنین ممکن است به فرم شدید بیماری مبتلا باشید و ناراحتی بسیار کمی داشته باشد.

درد لگن شایع ترین علامت آندومتریوز است. همچنین ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

• دوره های قاعدگی دردناک
  • درد در قسمت پایین شکم ، قبل و در حین قاعدگی
  • کرمپ های عضلانی ، یک یا دو هفته پیش از قاعدگی
  • خونریزی شدید قاعدگی یا خونریزی بین قاعدگی
  • ناباروری
  • درد بعد از رابطه جنسی
  • ناراحتی اجابت مزاج
  • کمردردی که ممکن است در هر زمانی از چرخه قاعدگی رخ دهد

همچنین ممکن است علائمی نداشته باشید. معاینات روتین زنان، به پزشک زنان شما اجازه می دهد تا هرگونه تغییر را تحت نظر داشته باشد و از این جهت اهمیت دارد.

همچنین ، داشتن دو یا چند مورد از علایم فوق نیازمند بررسی بیشتر توسط پزشک است.

درمان اندومتریوز

قابل درک است که شما خواهان تسکین سریع درد و سایر علائم اندومتریوز باشید. اگر این وضعیت درمان نشود می تواند زندگی شما را مختل کند. اندومتریوز درمان قطعی ندارد، اما علائم آن قابل مدیریت است.

گزینه های طبی و جراحی برای کمک به کاهش علائم و مدیریت هر گونه عوارض احتمالی در دسترس هستند. پزشک شما ممکن است ابتدا درمان های محافظه کارانه را امتحان کند. سپس اگر وضعیت شما بهبود نیافت، ممکن است جراحی را توصیه کند.

واکنش هر فردی به این گزینه های درمانی متفاوت است. پزشک به شما کمک می کند تا بهترین گزینه را پیدا کنید.

تایید تشخیص و انجام فرایند های درمانی در اوایل بیماری ممکن است خسته کننده باشد. به دلیل مشکلات باروری، درد و ترس از عدم تسکین، درمان این بیماری از نظر ذهنی دشوار است. پیدا کردن یک گروه پشتیبانی یا آموزش بیشتر در مورد این شرایط را در نظر بگیرید. برخی گزینه های درمانی عبارتند از:

داروهای ضد درد

می توانید مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن را امتحان کنید، اما این دارو ها در همه ی موارد موثر نیستند.

هورمون درمانی

مصرف هورمون های مکمل ، گاهی اوقات می تواند درد را تسکین دهد و پیشرفت اندومتریوز را متوقف کند. هورمون درمانی به بدن در کنترل تغییرات ماهانه هورمونی ، که باعث رشد بافت اندومتریوز میشود ، کمک می کند.

داروهای ضد بارداری هورمونی

داروهای ضد بارداری هورمونی با جلوگیری از رشد ماهانه و تجمع بافت آندومتر، مانع باروری میشوند. قرص های ضد بارداری، چسب ها و حلقه های واژینال می توانند درد را در اندومتریوز خفیف کاهش دهند یا حتی از بین ببرند.

تزریق مدروکسی پروژسترون (Depo-Provera) نیز در توقف قاعدگی موثر است. این روش ، رشد ایمپلنت های آندومتر را متوقف می کند و درد و سایر علائم را تسکین می دهد. با این حال، ممکن است اولین انتخاب شما نباشد، زیرا خطر کاهش پوکی استخوان، افزایش وزن و افزایش بروز افسردگی در برخی موارد وجود دارد.

جراحی محافظه کارانه

جراحی محافظه کارانه برای زنانی است که می خواهند باردار شوند و یا درد شدیدی را تجربه می کنند و درمان های هورمونی برای آنها موثر نیست. هدف از جراحی محافظه کارانه برداشتن یا از بین بردن توده های اندومتر بدون آسیب رساندن به اندام های تناسلی است.

لاپاراسکوپی ، یک جراحی کم تهاجمی است که هم برای تشخیص و هم برای برداشتن توده های آندومتریوز استفاده می شود. جراح برش‌های کوچکی در شکم ایجاد می‌کند تا با جراحی ضایعات را از بین ببرد، آنها را بسوزاند و یا تبخیر کند. این روزها معمولاً از لیزر به عنوان راهی برای از بین بردن این بافت “نا به جا” استفاده می شود.اندومتریوز چیست

جراحی بعنوان آخرین راه حل (هیسترکتومی)

به ندرت، اگر وضعیت شما با درمان های دیگر بهبود نیابد، پزشک ممکن است هیسترکتومی کامل را به عنوان آخرین راه حل توصیه کند.

در طول هیسترکتومی کامل، جراح رحم و دهانه رحم را برمی دارد. آنها همچنین تخمدان ها را خارج می کنند زیرا این اندام ها استروژن می سازند و استروژن باعث رشد بافت آندومتر می شود. علاوه بر این، جراح ایمپلنت های قابل مشاهده را نیز حذف می کند.

هیسترکتومی معمولاً به عنوان درمان آندومتریوز در نظر گرفته نمی شود. بعد از هیسترکتومی نمی توانید باردار شوید. اگر به فکر تشکیل خانواده هستید، قبل از موافقت با عمل جراحی، با پزشک خود مشورت کنید.اندومتریوز چیست

منبع healthline