سرطان پستان چیست ؟

سرطان پستان چیست؟
0 ۴۸۴

سرطان پستان

سرطان زمانی رخ می دهد که تغییراتی به نام جهش در ژن هایی که رشد سلولی را تنظیم می کنند، رخ دهد. جهش ها به سلول ها اجازه تقسیم و تکثیر به روشی کنترل نشده را می دهند.

سرطان پستان سرطانی است که در سلول های پستان ایجاد می شود. به طور معمول، سرطان در لوبول ها یا مجاری پستان تشکیل می شود.

لوبول ها غددی هستند که شیر تولید می کنند و مجاری مسیرهایی هستند که شیر را از غدد به نوک پستان می آورند. سرطان همچنین می تواند در بافت چربی یا بافت همبند فیبری پستان ،  رخ دهد.

سلول های سرطانی کنترل نشده ، اغلب به سایر بافت های سالم پستان حمله می کنند و می توانند به غدد لنفاوی زیر بغل نیز بروند. غدد لنفاوی یک مسیر اولیه هستند که به سلول های سرطانی کمک می کنند تا به سایر قسمت های بدن حرکت کنند.

علائم و نشانه های سرطان پستان

سرطان پستان در مراحل اولیه خود ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند. در بسیاری از موارد، تومور ممکن است خیلی کوچک بوده و قابل لمس نباشد، اما در ماموگرافی مشاهده شود.

اگر بتوان تومور را لمس  کرد، اولین علامت معمولاً یک توده جدید در پستان است که قبلا وجود نداشت. با این حال، همه توده ها سرطانی نیستند.

هر نوع سرطان سینه می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. بسیاری از این علائم مشابه هستند، اما برخی می توانند متفاوت باشند. شایع ترین علایم سرطان پستان عبارتند از :

  • لمس یک توده جدید در پستان
  • ایجاد یک ضخیم شدگی بافتی موضعی
  • درد پستان
  • پوست قرمز و حفره دار روی کل پستان
  • تورم در تمام یا بخشی از پستان
  • ترشح غیر شیری از نوک پستان
  • ترشح خونی از نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن پوست پستان یا نوک آن
  • تغییر ناگهانی و غیر قابل توضیح در شکل یا اندازه ی پستان
  • فرورفتگی نوک پستان
  • تغییر در ظاهر پوست پستان
  • توده یا تورم زیر بغل

اگر هر یک از این علائم را دارید، لزوماً به این معنی نیست که سرطان سینه دارید. به عنوان مثال، درد یا لمس توده در پستان می تواند ناشی از یک کیست خوش خیم باشد.

با این حال، اگر توده ای در سینه خود پیدا کردید یا علائم دیگری دارید، باید برای معاینه و آزمایش بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

میزان بقای سرطان پستان

میزان بقای سرطان پستان بر اساس عوامل بسیاری متفاوت است.

دو مورد از مهمترین عوامل، نوع سرطان و مرحله سرطان در زمان تشخیص است. عوامل دیگری که ممکن است نقش داشته باشند عبارتند از سن، جنسیت و نژاد شما.

منابع معتبر نشان می دهند که میزان مرگ و میر در افراد غیرسفیدپوست مبتلا به سرطان پستان  در مقایسه با افراد سفید پوست بالاتر است. یکی از دلایل این امر ممکن است نابرابری های مراقبت های بهداشتی باشد.

خبر خوب این است که میزان بقای سرطان سینه در حال بهبود است.

بر اساس یک پژوهش معتبر، میزان بقای 5 ساله برای سرطان سینه ،در سال 1975، در زنان 75.2 درصد بود.این میزان برای زنانی که بین سال‌های 2008 تا 2014 تشخیص داده شدند، 90.6 درصد بود.

نرخ بقای پنج ساله برای سرطان پستان بسته به مرحله تشخیص متفاوت است، از 99 درصد برای سرطان های موضعی  مرحله اولیه ، تا 27 درصد برای سرطان های پیشرفته و متاستاتیک.

تشخیص سرطان پستان

برای تعیین اینکه آیا علائم شما ناشی از سرطان پستان است یا یک بیماری خوش خیم ، پزشک علاوه بر معاینه پستان، یک معاینه فیزیکی کامل نیز انجام می دهد. آنها همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش تشخیصی را درخواست کنند تا بفهمند علت ایجاد علایم چیست.

آزمایشاتی که می تواند به تشخیص سرطان سینه کمک کند عبارتند از:

  • ماموگرافی : رایج ترین راه برای مشاهده ی بافت پستان، نوعی آزمایش تصویربرداری به نام ماموگرافی است. بسیاری از زنان 40 ساله و بالاتر ماموگرافی سالانه برای غربالگری سرطان سینه انجام می دهند. همچنین ، اگر پزشک شما مشکوک به داشتن تومور یا یافته ی مشکوک در معاینه باشد، ممکن است ماموگرافی را توصیه کند. اگر یافته ای غیر طبیعی در ماموگرافی شما دیده شود، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را درخواست کند.
  • سونوگرافی: سونوگرافی ، از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت های عمیق پستان استفاده می کند. سونوگرافی می تواند به پزشک کمک کند بین توده های جامد مانند تومور و کیست های خوش خیم تمایز قائل شود.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند MRI یا بیوپسی پستان را پیشنهاد کند.

درمان سرطان پستان

مرحله سرطان پستان ، میزان تهاجم آن (در صورت وجود) و میزان بزرگ شدن تومور، همگی نقش مهمی در تعیین برنامه ی درمانی شما دارند.

در ابتدا ، پزشک،  اندازه، مرحله و درجه سرطان شما را تعیین می کند (به این معنی که چقدر احتمال رشد و گسترش آن وجود دارد). پس از آن، می توانید در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

جراحی ، رایج ترین درمان سرطان سینه است. بسیاری از افراد ، از  درمان های اضافی مانند شیمی درمانی، دارو درمانی هدفمند علی سلول های سرطانی پستان، پرتودرمانی یا هورمون درمانی نیز استفاده می کنند.

 

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.