عفونت قارچی کاندیدیازیس واژن و درمان آن

0 ۱,۸۱۰

عفونت قارچی کاندیدیازیس واژن و راهکار های درمانی

علائم ابتلا به کاندیدیازیس چیست؟

• خارش و یا احساس ناراحتی در ناحیه واژن
  • داشتن ترشحات غیرعادی سفید متمایل به زرد رنگ از واژن
  • احساس درد حین برقراری رابطه جنسی
  • سوزش ادرار

در بسیاری از موارد عفونت خفیف است اما بعضی از خانم ها ممکن است به نوع شدیدی از عفونت دچار شوند که علائمی مانند

• قرمزی
  • ترک های اطراف دیواره واژن

شوند

چه کسانی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند؟

با اینکه عفونت کاندیدیازیس یک عفونت شایع می باشد همچنان نیازمند انجام تحقیقات گسترده تری برای ریشه یابی آن است اما به طور کلی خطر ابتلا به این بیماری در بعضی افراد بیشتر است مانند

• خانم های باردار
  • تغییرات هورمونی
  • خانم هایی که از قرص های هورمونی ضد بارداری OCP ها استفاده می کنند
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند افراد HIVمثبت و یا افرادی که از داروهای استروئیدی که تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند استفاده می کنند
  • افرادی که به دلیل سرطان تحت شیمی درمانی قرار دارند
  • افرادی که اخیرا از آنتی بیوتیک استفاده کرده اند
  • افراد مبتلا به دیابت که دیابت آن ها کنترل نشده است
  • استرس

چگونه نمی توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد ؟

داشتن رژیم غذایی متعادل و حاوی پروبیوتیک برای تقویت ارگانیسم های مفید مانند کلاکتوباسیل مانند مصرف لبنیات و یا مکمل های پروبیوتیک

• عدم استحمام با آب داغ و یا شستشوی مکرر ناحیه تناسلی
  • عدم استفاده از تامپون و یا سایر وسایل بهداشتی که معطر هستند
  • عدم استفاده از لباس های تنگ

منبع این عامل عفونی چیست ؟

به طور طبیعی ۲۰ درصد از خانم ها بدون هیچ علامتی مخمر کاندیدیا را دارند که تنها در شرایطی که محیط زمینه لازم برای عفونت را مهیا کند از قبیل تضعیف سیستم ایمنی ، تغییرات هورمونی و یا نصرف بعضی دارو ها باعث بروز کاندیدیازیس خواهد شد

تشخیص کاندیدیازیس به چه صورت است؟

معاینه لگن و ناحیه درگیر شده با عفونت قارچی توسط پزشک و در صورت لزوم

درمان کاندیدیازیس به چه صورت خواهد بود؟

از داروهای رایج برای درمان عفونت های قارچی می توان به

• butoconazole (Gynazole)
  • clotrimazole (Lotrimin)
  • miconazole (Monistat)
  • terconazole (Terazol)
  • fluconazole (Diflucan)
  • اشاره کرد

در صورتی که پس از انجام اقدامات درمانی طی ۲ ماه علائم عفونت بازگشت به پزشک خود مراجعه کنید

مواردی که نیاز به اقدامات درمانی جدی تری دارند

• عفونت شدید قارچی که باعث قرمزی و تورم شدید و یا ناراحتی و خراش در ناحیه عفونی شده باشد
  • دیابت کنترل نشده و یا سیستم ایمنی تضعیف شده دارند
  • افرادی که HIVمثبت هستند
  • کسانی که در طول یکسال بیش از ۴ بار مبتلا به عفونت قارچی شده اند
  • خانم های باردار

در این شرایط فرد به مدت ۱۴ روز باید از کرم های موضعی ،پماد،دارو ها و قرص های شیاف واژنی استفاده کند

دو یا سه دوز از فلوکونازول

مصرف قرص فلوکونازول به صورت ۱ بار درهفته به مدت ۶ هفته متمادی

در صورتی که همچنان به عفوت مکرر قارچی مبتلا هستید با پزشک خود مشورت کنید و در حین رابطه جنسی اقدامات بهداشتی (استفاده از کاندوم) را رعایت کنید

آیا می توان از درمان های خانگی استفاده کرد؟

بله در مواردی می توان از درمان های خانگی برای بهبود شرایط عفونت های قارچی استفاده کرد اما این روش ها به اندازه درمان هایی که توسط پزشک شما تجویز می شوند کارآمد نخواهند بود

برای نمونه استفاده از

• روغن نارگیل