درمان تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOSچیست ؟

درمان تنبلی تخمدان  – سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع ناباوروی خانم ها در سن باروری است

که موجب عدم تعادل هورمونی و تخمک گذاری خواهد شد

همچنین سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش سطح هورمون های جنسی مردانه یا آندروژن ها خصوصا تستوسترون می شود که در نهایت باعث

• عدم تخمک گذاری
  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • آکنه
  • نازک شدن موهای سر و در نتیجه ریزش مو و طاسی با الگوی مردانه
  • هیرسوتیسم یا پرمویی در خانم ها خواهد شد

البته باید به این نکته توجه شود که هورمون های جنسی نردانه به میزان کمی در خانم ها نیز به طور طبیعی وجود دارند اما این میزان نباید از محدوده خاصی بیشتر شود

چه رابطه ای بین اضافه وزن و ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد؟

اگر فرد مبتلا به PCOS اضافه وزن داشته باشد خطر ابتلا به بیماری های زیر نیز در این فرد  بیشتر خواهد بود

• دیابت نوع ۲:بیش از نیمی از زنان مبتلا به PCOS تا سن ۴۰ سالگی به دیابت نوع ۲ مبتلا خواهند شد
  • دیابت حاملگی: این نوع دیابت در سه ماهه دوم و سوم بارداری بروز می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مادر و کودک افزایش می دهد
  • بیماری های قلبی: خطر ابتلا به بیماری های قلبی در خانم هایی که مبتلا به PCOS هستند بیشتر است و این خطر با افزایش سن نیز بیشتر خواهد شد
  • فشار خون: افزایش فشار خون همچنین خطر آسیب به ارگان های مهمی مانند قلب،مغز و همچنین کلیه ها را به دنبال دارد
  • آپنه خواب:شرایطی که در آن تنفس فرد در طول خواب قطع می شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ نیز در این افراد بیشتر خواهد بود
  • سکته:به دلیل تشکیل پلاک های چربی ناشی از کلسترول بالا و یا لخته ایجاد شده به علت افزایش تعداد گلبول های سفید خون ، فرد در معرض خطر سکته های قلبی و مغزی قرار خواهد گرفت
  • شواهد نشان می دهد سندرم تخمدان پلی کیستیک با بعضی از بیماری های روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب رابطه مستقیمی دارند

چرا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS مبتلا می شویم؟

در حال حاضر هیچ دلیل واضح و مشخصی برای ابتلا به تنبلی تخمدان ذکر نشده با این حال ممکن است دلایلی مانند

• اضافه وزن

با این وجود بسیاری از افراد با وزن در محدوده BMI  یا همان شاخص توده بدنی نرمال نیز ممکن است مبتلا به این بیماری باشند در حالی که بعضی از افراد دارای اضافه وزن علائمی از ابتلا به بیماری را نشان ندهند

• سابقه خانوادگی ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا دیابت نوع ۲
  • مقاومت به انسولین خصوصا در افرادی که اضافه وزن دارند یا فعالیت بدنی کم و رژیم غذایی نامناسبی دارند که با اصلاح این موارد میزان مقاومت به انسولبن در آن ها کاهش خواهد یافت

آیا ممکن است مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشم؟

• داشتن سیکل های قاعدگی نامنظم و یا عدم قاعدگی که نشان دهنده عدم تخمک گذاری خواهد بود
  • بالا بودن سطح آندروژن ها یا همان هورمون های جنسی مردانه
  • داشتن نمای پلی کیستیک در بررسی های سونوگرافی

لازم است بدانیم این بیماری در همه نژاد ها و قومیت ها به یک میزان بروز دارد و مربوط به نژاد یا قومیت خاصی نیست بلکه بیشتر مسائل مربوط به سبک زندگی و رژیم غذایی در ابتلا به آن موثر اند

سن ابتلا به این بیماری ممکن است قبل از شروع اولین قاعدگی و یا در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی فرد باشد

چه اقدامات درمانی باید صورت گیرد؟

تغییر سبک زندگی با انجام فعالیت فیزیکی بیشتر، کاهش وزن  و رژیم غذایی سالم و پر از فیبر های گیاهی مانند رژیم غذاییDASH در بهبود شرایط نقش بسزایی خواهد داشت

همچنین تجویز داروهایی برای انجام روند تخمک گذاری و کاهش آکنه و موهای زائد نیز می تواند برای فرد تجویز شود