قاعدگی نامنظم و غیر طبیعی

قاعدگی غیر طبیعی چیست؟

اکثر زنان دوره های قاعدگی دارند که چهار تا هفت روز طول می کشد. قاعدگی زنان معمولاً هر 28 روز اتفاق می‌افتد، اما چرخه‌های قاعدگی طبیعی می‌تواند از 21 روز تا 35 روز متغیر باشد.

نمونه هایی از مشکلات قاعدگی عبارتند از:

• دوره هایی که کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز فاصله دارند.
  • از دست دادن سه یا چند دوره متوالی
  • قاعدگی که بسیار سنگین تر یا سبک تر از حد معمول است.
  • دوره هایی که بیش از هفت روز طول می کشد.
  • دوره هایی که با درد، گرفتگی عضلات، تهوع یا استفراغ همراه است.
  • خونریزی یا لکه بینی که بین قاعدگی ها، بعد از یائسگی یا بعد از رابطه جنسی اتفاق می افتد.

علت قاعدگی غیر طبیعی (پریودهای نامنظم) چیست؟

دلایل زیادی برای پریودهای غیرطبیعی وجود دارد، از استرس گرفته تا شرایط پزشکی و بیماری های زمینه‌ای جدی‌تر:

• استرس و سبک زندگی : افزایش یا کاهش وزن قابل توجه، رژیم غذایی نامناسب، تغییر در برنامه های ورزشی، مسافرت، بیماری یا سایر اختلالات در برنامه روزانه یک زن می تواند بر چرخه قاعدگی او تأثیر بگذارد.
  • قرص های ضد بارداری: اکثر قرص های ضد بارداری حاوی ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند (برخی از آنها به تنهایی حاوی پروژستین هستند). این قرص ها با جلوگیری از آزادسازی تخمک از تخمدان ها از بارداری جلوگیری می کنند. مصرف یا قطع کردن قرص های ضد بارداری می تواند بر قاعدگی تأثیر بگذارد. برخی از زنان تا شش ماه پس از قطع قرص های ضدبارداری، پریودهای نامنظم دارند. این یک نکته مهم در هنگام برنامه ریزی برای بارداری و باردار شدن است. زنانی که از قرص‌های ضدبارداری که فقط حاوی پروژسترون هستند استفاده می‌کنند، ممکن است بین دوره‌های قاعدگی خونریزی نیز داشته باشند.
  • پولیپ یا فیبروم رحم: پولیپ رحم توده های کوچک خوش خیم (غیر سرطانی) در پوشش داخلی رحم هستند که به دیواره رحم می چسبند. ممکن است یک یا چند فیبروم وجود داشته باشد که از نظر سایز ممکن است از یک دانه سیب تا اندازه گریپ فروت متغیر باشد. این تومورها معمولاً خوش خیم هستند، اما ممکن است باعث خونریزی شدید و درد در دوره قاعدگی شوند. اگر فیبروم ها بزرگ باشند، ممکن است به مثانه یا راست روده فشار وارد کنند و باعث ناراحتی شوند.
  • اندومتریوز :بافت آندومتر که رحم را می پوشاند هر ماه دچار ریزش می شود و با جریان قاعدگی تخلیه می شود. اندومتریوز زمانی رخ می دهد که بافت آندومتر شروع به رشد در خارج از رحم می کند. اغلب، بافت آندومتر خود را به تخمدان ها یا لوله های فالوپ می چسباند. اندومتریوز ممکن است باعث خونریزی غیرطبیعی، گرفتگی یا درد قبل و در طول قاعدگی و مقاربت دردناک شود.
  • بیماری التهابی لگن: بیماری التهابی لگن (PID) یک عفونت باکتریایی است که بر دستگاه تناسلی زنان تأثیر می گذارد. علائم PID شامل ترشحات شدید واژن با بوی نامطبوع، پریودهای نامنظم، درد در ناحیه لگن و زیر شکم، تب، تهوع، استفراغ یا اسهال است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، تخمدان‌ها مقادیر زیادی آندروژن که هورمون‌های مردانه هستند، می‌سازند. کیسه های کوچک پر از مایع (کیست) ممکن است در تخمدان ها تشکیل شود. این موارد اغلب در سونوگرافی قابل مشاهده است. تغییرات هورمونی می تواند از بلوغ تخمک جلوگیری کند و بنابراین تخمک گذاری ممکن است به طور مداوم انجام نشود. گاهی اوقات یک زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عادت ماهانه نامنظم دارد یا به طور کامل قاعدگی متوقف می شود. علاوه بر این، این بیماری با چاقی، ناباروری و هیرسوتیسم (رشد بیش از حد مو و آکنه) همراه است.
  • نارسایی زودرس تخمدان: این عارضه در زنان زیر 40 سال رخ می دهد که تخمدان آنها به طور طبیعی عمل نمی کند. چرخه قاعدگی مانند یائسگی متوقف می شود. این اختلال می تواند در بیمارانی رخ دهد که تحت درمان سرطان با شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند، یا اگر سابقه خانوادگی نارسایی زودرس تخمدان یا برخی ناهنجاری های کروموزومی دارند. اگر این وضعیت رخ داد، به پزشک خود مراجعه کنید.

سایر علل قاعدگی غیر طبیعی عبارتند از:

• سرطان رحم یا سرطان دهانه رحم.
  • داروها، مانند استروئیدها یا داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون).
  • شرایط خاص پزشکی، مانند اختلالات خونریزی، کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، یا اختلالات هیپوفیز که بر تعادل هورمونی تأثیر می گذارد.
  • عوارض مرتبط با بارداری، از جمله سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم

قاعدگی نامنظم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر هر یک از جنبه های چرخه قاعدگی شما تغییر کرده است، باید ثبت دقیقی از زمان شروع و پایان قاعدگی خود داشته باشید، از جمله میزان خون ریزی و اینکه آیا لخته های خونی بزرگ را دفع می کنید یا خیر. علائم دیگر مانند خونریزی بین قاعدگی و گرفتگی یا درد قاعدگی را پیگیری کنید.

پزشک از شما در مورد چرخه قاعدگی و سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. او یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن و گاهی تست پاپ اسمیر انجام می دهد. پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های خاصی را تجویز کند.

چگونه می توان ریسک ایجاد پریودهای نامنظم را کاهش داد؟

در اینجا چند توصیه برای خودمراقبتی وجود دارد:

• سعی کنید با ورزش متعادل و خوردن غذاهای مغذی سبک زندگی خود را سالم نگه دارید. اگر مجبور به کاهش وزن هستید، به جای روی آوردن به رژیم هایی که به شدت کالری و غذای شما را محدود می کند، این کار را به تدریج انجام دهید.
  • مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت می کنید.
  • تکنیک های کاهش استرس و آرامش را تمرین کنید.
  • اگر ورزشکار هستید، ورزش های طولانی مدت یا شدید را کاهش دهید.فعالیت های ورزشی بیش از حد می تواند باعث پریودهای نامنظم شود.
  • طبق دستور پزشک از قرص های ضد بارداری یا سایر روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از عفونت، تامپون یا نوار بهداشتی خود را تقریباً هر چهار تا شش ساعت تعویض کنید.
  • برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی برای قاعدگی نانظم باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر به پزشک  مراجعه کنید:

1. درد شدید در طول قاعدگی یا خونریزی شدید غیرمعمول بین دو دوره پریودی (در صورت نیاز به تعویض نوار بهداشتی یا تامپون هر ساعت به مدت دو تا سه ساعت)
  2. دفع لخته های بزرگ و ترشحات غیر طبیعی یا بدبو از واژن
  3. پریودی که بیش از هفت روز طول بکشد
  4. خونریزی واژینال یا لکه بینی بین قاعدگی یا بعد از یائسگی
  5. اگر قبلا قاعدگی منظم داشته و یکدفعه بسیار نامنظم می‌شوند.
  6. حالت تهوع یا استفراغ در طول قاعدگی
  7. تب بالا، استفراغ، اسهال، غش یا سرگیجه

همچنین اگر فکر می کنید باردار هستید باید به پزشک مراجعه کنید.