درمان ناباروری با تحریک تخمک گذاری

درمان ناباروری با تحریک تخمک گذاری
0 ۱,۰۵۸

روش های تحریک تخمک گذاری
تحریک تخمک­‌گذاری یک نوع درمان دارویی است که در ناباروری اغلب به­‌منظور افزایش شانس باروری و میزان موفقیت درمان، انجام می‌­شود. داروهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می­‌گیرد تحت عنوان داروهای محرک تخمک­‌گذاری نامیده می‌­شوند و با استفاده از این داروها می‌توان تعداد و کیفیت تخمک­‌ها را ارتقاء داد.

به­‌طور کلی هدف از تحریک تخمک­‌گذاری در درمان ناباروری، اصلاح تخمک­‌گذاری در زنان مبتلا به اختلال تخمک­‌گذاری و افزایش تعداد و کیفیت تخمک جهت انجام روش­‌های کمک باروری (ART) است.

اختلال عمل تخمک­‌گذاری تقریباً در 25-15 درصد از موارد ناباروری دیده می­‌شود و در مواقعی که تنها علت ناباروری باشد جواب به درمان بسیار رضایت‌بخش است. اصولاً درمان موفقیت‌آمیز در این افراد به بررسی دقیق و کشف علت اصولی عدم تخمک­‌گذاری بستگی دارد.

مراحل انجام تحریک تخمدان
پس از انجام معاینات لازم،‌ آزمایش های روتین،‌ آزمایش های هورمونی و عکس برداری از رحم برای اطمینان یافتن از بازبودن لوله های رحمی، خانم روز دوم یا سوم قاعدگی مراجعه می کند

در این روز سونوگرافی برای بردن وضعیت تخمدان و رحم انجام می گیرد.
سپس داروهای لازم برای تحریک تخمک گذاری توسط پزشک تجویز می شود که نهایتا منجر به تخمک گذاری می شود. دستورات تکمیلی توسط پزشک به بیمار داده می شود و تنها دو هفته بعد بیمار برای آزمایش مراجعه می کند.

 

در درمان نازایی یکی از اقداماتی که معمولاً انجام می­‌شود تحریک تخمک‌‌گذاری جهت به‌دست آوردن تعداد مناسب تخمک با کیفیت بالا می‌­باشد. هر‌چند در زنان با عملکرد مناسب و طبیعی تخمدان، می‌­توان جهت تهیه تخمک از سیکل طبیعی نیز استفاده کرد ولی از آنجایی‌که این درمان­ها مستلزم صرف وقت و هزینه می­‌باشند،

ترجیح داده می‌­شود برای افزایش شانس باروری از تحریک کنترل‌شده تخمدان استفاده شود. برای تحریک تخمک­‌گذاری در نازایی درمانی مفید و مطلوب است که ضمن حصول تعداد مناسب تخمک، حتی­‌المقدور خطر تحریک بیش از حد تخمدان را نیز به‌دنبال نداشته باشد. بنابراین قبل از هر درمانی بایستی فرد به‌­طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

برای این منظور پزشک علاوه بر معاینات بالینی دقیق، آزمایش‌های لازم را نیز درخواست می‌­دهد تا بر اساس نتایج آزمایش‌ها، مناسب‌ترین رژیم درمانی جهت تحریک تخمک­‌گذاری و شروع درمان را انتخاب نماید.

 

 

دکتر فاطمه محرابی

دکتر فاطمه محرابی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، دارای فلوشیپ نازایی و IVF از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • آدرس: ستارخان – نرسیده به میدان توحید – نبش کوثر سوم – ساختمان پزشکان یاس
  • شماره مطب: 02166568923
  • شماره مطب: 09364545302

 

پزشک زنان خوب ستارخان – پزشک زنان ستارخان –  دکتر زنان خوب ستارخان – دکتر زنان ستارخان – دکتر زنان محدوده ستارخان – دکتر فاطمه محرابی – دکتر فاطمه محرابی متخصص زنان – دکتر محرابی متخصص زنان – متخصص زنان – متخصص زنان خوب ستارخان – متخصص زنان ستارخان – متخصص زنان محدوده ستارخان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.